torsdag 9 februari 2012

Nagelvårdsskola - del 1

Jag går ut hårt i min nya serie om nagelvård genom att avslöja vad jag anser är bland de 2 viktigaste sakerna du kan göra för dina naglar. Du har säkert hört dom förrut..

- Återfukta din naglar och nagelband! Som loodie skulle säga "moisturize like it's your work!"

- Försök få igång blodcirkulationen, främst vid nagelroten där tillväxten sker! (alltså massera precis under nageln, typ vid nagelbanden, men går man runt hela nedre delen av nageln blir resultatet säkert bra!



Jag vet inte om det är bevisat, men en bra blodcikulation till matrix, dvs. god näringstillförsel borde göra så att nageln växer så bra som möjligt, och jag tycker jag märker skillnad när jag aktiverar blodcikulationen ofta!

Ett urdrag från Mavalas hemsida
"The matrix is the living portion found at the base of the nail. Here is where new cells develop and push the old, "dead" cells forward to form the nail plate. The quality and health of these cells determine the general condition of the nail as it grows beyond the matrix.
The matrix is supplied by numerous blood vessels and nerves which provide the nourishment necessary for the production and growth of nail tissue."





Serien kommer i fortsättningen främst ge förslag på hur jag återfuktar och stimulerar cirkulationen + ev. några tips till! Undrar Du något speciellt?

Jag är inte utbildad, men en passionerad nagelnörd, och det jag skriver är saker jag tror är bra, men använd ditt sunda förnuft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar