söndag 8 april 2012

Recension: Arganolja till håret

Här kommer ett långt inlägg!!

När jag började med balsammetoden (då man inte ska använda produkter som innehåller silikoner eller mineraloljor) köpte jag 30 ml ren arganolja från bodystorg se.se för ca 75 kr.

Bakgrund:

Det finns ju en uppsjö av håroljor och det jag tycker är synd är att dom marknadsför att dom innehåller arganolja och andra fina oljor men sedan ÄNDÅ innehåller silikoner.

Jag har lite delade känslor inför silikoner, dom gör att håret blir väldigt glansigt och fint och kan tillfälligt "limma" ihop topparna, men under all silikon så kan håret vara riktigt torrt och risigt. Man behöver använda starka sulfater för att tvätta bort silikonerna, håret ser torrt ut efter tvätt då och man måste ta i ny silikon..sen snurrar man runt där...

Å andra sidan så skyddar silikonerna bra mot värmeverktyg och fräschar upp färgat hår, och p.g.a att jag har många produkter med silikoner i som känns trist att slänga bara för att jag börjat med balsammetoden så håller jag på att gå tillbaka till dom för att göra slut på dom. Sedan vet jag ju att balsammetoden funkar bra, och jag tvättar håret sällan mer än 1 gång per vecka oavsett om det är med balsam eller shampo jag tvättar.

Vill du köpa en "riktig" hårolja är det upp till dig om du accepterar silikoner eller inte..kollar du på ingredienslistan så slutar dom ofta på -cone.

Nu till recensionen!!




Jag har haft arganoljan i en liten flaska med pipett, ca 2 droppar räcker bra till mitt ganska långa hår och NEJ, håret blir inte fett när man tar så lite olja, jag har t.o.m haft i riktigt fet ricinolja i topparna utan problem, så allt handlar om mängden.

Jag försöker sätta något vårdande i topparna både morgon och kväll vilket nog är riktigt bra för mitt hår eftersom jag tidigare i stort sett inte har använt någon hårvård eller styling mer än shampo, balsam och inpackning. Jag håller på att spara ut håret och försöker klippa det var 6:e vecka, ofta är inte mitt hår så slitet då, och jag tror mycket att det beror på att jag är så duktig med håroljan.

En "riktig" hårolja med arganolja kostar bra mycket, och 30 ml arganolja för 75 kr är ett riktigt bra pris, så om du inte vet om du trivs med olja i håret så är ju det ett billigt (och rent) sätt att prova på!


2 kommentarer:

  1. Rekommenderar www.loelle.se som har eco certifierad, kallpressad arganolja till ett mycket bra pris. Det viktigaste för mig är att Loelle stödjer kvinnokooperativen i Marocko.

    SvaraRadera
  2. Rekommenderar www.loelle.se som har eco certifierad, kallpressad arganolja till ett mycket bra pris. Det viktigaste för mig är att Loelle stödjer kvinnokooperativen i Marocko.

    SvaraRadera